Vad är Pilates?

Pilates är funktionell träning med fokus på hela kroppen inifrån och ut. Träningen ökar smidigheten och stärker upp runt kroppens alla leder. Du lär dig att slappna av och använda rätt muskler. Detta gör vi med träning på matta eller i pilatesmaskin. Din medvetenhet under övningarna gör träningen både effektiv och säker vilket ger dig snabba resultat. Rygg- och nackbesvär brukar försvinna efter bara några gångers träning!

– Många överraskas av det tuffa tempot och den fysiska utmaningen som träningen kan innebära. När du tränar pilates lär du dig att andas rätt vilket i sin tur ökar din syreupptagningsförmåga. Varenda cell i kroppen behöver syre för att kunna slappna av. Du kommer att förstå hur du kommer åt dina djupa hållningsmuskler och hur du kan släppa på onödiga spänningar. Hur du gör en sit-ups utan att få ont i nacken! berättar en leende Lina Håkansson på Studio PILATES.

”Pilates can be described as three words:
STRETCH with STRENGTH and CONTROL.

And the control part is the most important,
because that´s what makes you use your mind!”

-Romana

Varför Pilates?

Alla kan träna pilates oavsett ålder och träningsvana. Övningarna kan alltid anpassas utefter dina förutsättningar, så det spelar ingen roll om du aldrig har tränat tidigare eller om du tränar på elitnivå. Vi hjälps åt att nå ditt mål med träningen!

– Du tränar pilates för att behålla eller få tillbaka en god hållning, kanske för att bli kvitt en gammal eller ny skada eller varför inte behålla kroppen ung och rörlig när du blir äldre, föreslår Lina

Dålig hållning och gamla ovanor gör att många muskler arbetar i onödan. När kroppens muskler samarbetar på bästa sätt kan du använda kroppen effektivt och skonsamt oavsett vad du gör. När du börjar fundera över hur du startar och avslutar en rörelse förbereder du kroppen på rätt sätt och kommer åt mindre muskelgrupper som avlastar de större. Om du lär dig hur du kan visualisera att spänningen släpper så fokuserar kroppen på avslappningen istället för spänningen. Den effektiva träningen skapar muskelminne och ger resultat på bara några klasser. Hållningen blir bättre, spända muskler slappnar av och många vardagliga rörelser som tidigare var besvärliga känns enklare.

– Kroppen är det mest värdefulla vi har och den behöver ständig omvårdnad. Våra kroppar är byggda för fysisk aktivitet och mår därför bäst när vi tränar medvetet, berättar Lina.

”Efter 10 gånger känner du skillnaden,
efter 20 gånger ser du skillnaden och
efter 30 gånger är du en helt ny människa”

-Joseph Pilates